أحلــــــــــــــــــــــى الأوقــــــــــــــــــــات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أحلــــــــــــــــــــــى الأوقــــــــــــــــــــات

كل ماهو جديد وخفيف ومشوق

البوابةالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الغرب لايبخل علينا فهو يصدر احدث التقاليع لنا .

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin
Admin

المساهمات : 87

الغرب لايبخل علينا فهو يصدر احدث التقاليع لنا . Empty
مُساهمةموضوع: الغرب لايبخل علينا فهو يصدر احدث التقاليع لنا .   الغرب لايبخل علينا فهو يصدر احدث التقاليع لنا . Icon_minitimeالخميس فبراير 21, 2008 11:12 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
موضوع احنا فيه والشباب كلهم فيه بس يمكن بنكسف نتكلم فيه , بنتهرب منه ههههههه مش عارف يبقى اكيد فيه حاجه غلط بنعملها . حاجات كتير الغرب بيصدرها لينا واحنا عارفنها انا مش عارف ابتدى منين طيب نشوف :

* ظاهره تشبه الرجال بالنساء : اسمحولى ابدأ الفقره دى بقليل من الفكاهه .

الزوج: ممكن قلم الروج بتاعك يا حبيبتى؟
الزوجة: هو أنت خلصت علبة الماكياج اللي انا جبتها لك في عيد ميلادك؟
أنت عارفة إننا كل يوم في اجتماعات عمل وسهرات بيزنس ولازم أكون أخر شياكة
بكرة تقوللى هاتى السلسلة الالماظ بعد ما تضيع بتاعتك.. من هنا ورايح كل واحد يحافظ على"اكسسوارته"….

ليس هذا حوارا فانتازيا من احد أفلام رأفت الميهى من المستحيل أن نراه على ارض الواقع وإنما يمكن أن نسمعه يوما ما على المدى القصير بعد أن اختلطت معالم الرجولة والأنوثة حولنا وهو ما يجعلنا نسمع عن محلات "الباديكير" (تنظيف أظافر القدم)للرجال ورأينا شبابا يضع أقراطا في أذنيه وتنوعت أشكال وموديلات السلاسل حول رقاب الرجال وأصبح أمرا عاديا أن نشاهد فنانا يضع احمر الشفاة فى تصوير أغنيته وطالب جامعة ب "ذيل حصان".

هل يمكن أن يستمر المسلسل أكثر من ذلك وما هو سبب هذه الموجة النسوية في مناظر الرجال وهل تفضل فتيات اليوم هذا النوع من الرجال الناعمة.هذا ما نسلط الضوء عليه لعلنا نصل لإجابة..
_ ومن ناحيه تشبه النساء بالرجال ( المسترجلات ) :فقد ظهر في هذا العصر صنف من النساء، خالفن فطرة الله التي فطر الناس عليها، وتخلقن بصفات لا تليق بطبيعة الأنثى التي خلقها الله لتتميز بها عن طبيعة الرجل، يحسبن بزعمهن أنهن أصبحن كالرجال بحسن التدبير، وحرية التصرف، ومواجهة أمور الحياة، والتنافس على الأعمال، والخوض في مجالات تخص الرجال ولاتليق إلا لهم وبهم.

فواجه ذلك الصنف من النساء من العنت والضيق الشيء الكثير، وحصلت لهن المشكلات النفسية والجسدية ومضايقة الرجال ـ الذين يكرهون تنافس أقرانهم من الرجال فكيف بالنساء ـ بل والتعدي عليهن، وأصبحن منبوذات حتى من بنات جنسهن، يكرهها ويمقتها زوجها وأبناؤها. انا مش عايز ادخل فى تفاصيل ملابس النساء اليوم اللى بنشوفها فى الشوارع والميادين .
كل دى صور اخدناها من العالم الغربى على مرور الوقت .
* وكمان من التقاليع المستورده مصطلحات الشباب oky يا مان , واحد يدخل على اصحابه بدال مايقول السلام عليكم يقول hi
وحاجات كتير انا بسلط الضوء بس .
* وكمان من التقاليع الـــ girl friend لازم لكل واحد girl friend عشان يتقال عليه يابختو .

** واساليب تصدير الغرب للتقاليع دى كتيرة مفيش اسهل منها : عندك القنوات الفضائيه اللى بتعرض ببذخ الافلام والكليبات اللى بتعلم شبابنا التقاليع دى اول بأول .
على فكره انا اخذت جزء من الموضوع واتكلمت عنه عشان الموضوع ده يااااااااااااااااه بجد فيه حاجات كتير وفروع اكتر وكلنا بنشوفها وعرفنها .
https://a7latimes.ahlamontada.com

الغرب لايبخل علينا فهو يصدر احدث التقاليع لنا .
صفحة 1 من اصل 1